Doelgroep

2  Doelgroep

Het doel van dit rapport is om trends te analyseren en hieruit een voor de doelgroep effectief en efficiënt product/dienst te bedenken. Daarom is het belangrijk om de doelgroep goed te analyseren. In dit hoofdstuk wordt de doelgroep, bestaande uit hoogopgeleide starters tussen de 25 en 35 jaar uitgebreid beschreven. Daarna volgt het waardesysteem uit het boek van Roothart met als laatste een conclusie.

2.1 Doelgroep

De doelgroep bestaat uit hoogopgeleiden (HBO+) starters. Dit zijn jonge vrouwen en mannen tussen de 25 en 35 jaar die net begonnen zijn met hun carrière. Zij zijn al twee of drie jaar fulltime aan het werk en hebben net samen met hun partner een plekje voor hen zelf gekocht. Dit huis of appartement is gekocht met het oog op gezinsuitbreiding. Starters hebben een druk leven en zijn constant onderweg naar werk, sporten, vrienden of familie. Het is een zeer intensieve levensfase.

Volgens cijfers van het CBS bestaat de doelgroep uit 4.192.772 personen.

2.1.1 Interesses

Starters zijn geïnteresseerd in hun carrière, lichaam, partner en hun sociale leven.

Starters zijn net begonnen met hun carrière. Hier gaat veel aandacht naartoe. Zij zijn net een paar jaar klaar met studeren en willen goed presteren op de arbeidsmarkt. Het werk kost veel tijd en energie.

Ook zijn de meeste starters bezig met hun lichaam. Zij sporten om aan hun conditie te werken en in vorm te blijven. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de doelgroep veel aan lichamelijke sport doet. 46% van de starters besteedt 1-4 uur per week aan sport, 16% besteedt hier meer dan 5 uur per week aan (CBS, 2005).

Verder letten zij op hun voeding, maar hebben zij niet al teveel tijd om goede gezonde maaltijden te maken.

De vrije tijd die starters hebben wordt het meest besteed aan hun sociale leven. Eten met vrienden, uitgaan en familie en vrienden nemen een groot deel van hun vrije tijdsbesteding in beslag. Het ontbreekt bij de starters aan rust. In hun hectische leven zijn er maar weinig momenten om even op adem te komen. Daarom is het belangrijk dat zij bij het inrichten van hun huis of appartement denken hoe zij het beste tot rust kunnen komen.

2.1.2 Inkomen

Volgens het CBS lag het gemiddeld inkomen van personen tussen de 25 en 35 jaar op 27.800 euro per jaar in de tweede periode van 2009.

2.2 Ijkpersoon

David is een jonge man van 27 jaar en heeft sinds drie jaar een relatie met Angela van 25. David studeerde af toen hij 24 jaar was en is toen een jaar gaan reizen. Sinds zijn 25e heeft hij een vaste fulltime baan bij een advocatenkantoor waar hij erg z’n best doet en goed werk levert. Hij verdient hier 28.000 euro op jaarbasis.

Toen hij, en ook zijn vriendin, fulltime aan het werk gingen zijn ze op zoek gegaan naar een huis en een paar maanden geleden hebben ze samen hun eerste woning gekocht. Het huis dat ze gekocht hebben is aan de ruime kant maar omdat David en Angela een kinderwens hebben is het teveel aan ruimte voor in de toekomst een verstandige investering.

David heeft het ontzettend druk en komt soms eigenlijk tijd te kort. Hij gaat minimaal een keer per week naar de sportschool en op dinsdagavond heeft hij tennislessen. Een keer per maand speelt hij op zondag competitiewedstrijden. David sport omdat hij het leuk vindt, maar ook omdat hij ondanks zijn harde werken graag in goede conditie wil blijven en ook de vormen van zijn lichaam vindt hij belangrijk.

David heeft twee broers en een zus waar hij graag mee optrekt. Minimaal eens in de twee weken komen zij met hun partners en ouders bij elkaar om gezamenlijk te eten.

In David’s vrije tijd trekt hij veel op met zijn vrienden en partner. Vaak gaan ze een hapje eten ergens en als het kan blijven ze tot in de late uurtjes natafelen.

Hij geniet van zijn leven en krijgt voldoening uit de dingen die hij doet. Soms zo hij alleen wensen dat er per week een dag extra bestond want door zijn drukke leven heeft hij weinig tijd over om tot rust te komen.

2.3 Waardesysteem

Het waardesysteem van Roothart bestaat uit vier waardes; horizontaal staan individueel en sociaal tegenover elkaar, verticaal staan emotioneel en rationeel tegenover elkaar.

Onze doelgroep bevindt zich aan de emotionele en sociale hoek. Zij zijn mensen die in een drukke fase staan in hun leven en afgaan op emotioneel beslissingen. Zij zijn behulpzaam en voelen zich verantwoordelijk daarom staan zij aan de sociale kant.

2.4 Conclusie

Kortom de doelgroep is druk. Druk met het maken van een carrière, hun lichaam, partner en hun sociale leven. Volgens het CBS bestaat de doelgroep uit 4.192.772 personen. Het gemiddeld inkomen ligt op 27.800 euro per jaar. In het waardesysteem van Roothart is de doelgroep emotioneel en sociaal.

Plaats een reactie